4 juni 2012

Dag 147 - Styrketräning

Måndag. En ganska bra måndag faktiskt! Bestämde mig igår kväll att jag skulle styrketräna med passet jag fått av min bror, väskan var sedan tidigare packad och iväg bar det efter jobbet.
Började med 15 minuter promenad på löpbandet. Jag bara älskar att de har tv på löpbandet, det blir såå mycket lättare att gå då! Blev lite Top Model, men mest flaxade blicken och tankarna runt. En varning bara; Titta inte bak när ni går på löpbandet! Jag råkade trampa på delen utanför bandet som inte rör sig, och höll på att falla pladask på arslet =) Måste nog ha sett ganska roligt ut!

Ja, men sen då? Helveeeeteeeee!!!!!!!!!!!!!!! Ja, där gick jag, i mina nya snygga träningskläder, kände mig rätt snygg faktiskt, förväntansfull och kollade runt lite på maskinerna, funderandes över vilken övning jag skulle börja med. Känner hur självförtroendet börjar dala i takt med folket som bara rasar in. Bestämde mig för att hoppa benböjen till senare, och hittade tillslut maskinen för vadpress. Tittade på den. Tittade runt omkring. Tittade på den igen. Funderade. Nej. Det går inte. Så jag tog istället en stepbräda och började med vadpress. 3*15 härliga vadpress för muskeln jag tydligen inte har. Stod där i min lilla gömma bakom väggen, kikade lite på andra vad dom gjorde, och hur de gjorde sina reps och tyckte väl att det kändes ganska ok. Började fundera på nästa övning, vad skulle jag ta nu? Jag gick till Rodd i kabelmaskinen! Ja, den kommer jag ju ihåg från maskinvisningen! Den här kan ju jag galant! Eller inte.. Det gick verkligen skitdåligt! Vart är nöten jag skulle krossa?! Inte var den bak på min rygg i alla fall. 

När jag var klar med den övningen, tog jag och gjorde latsdrag. Kollade på maskinen, kollade på folket, kollade på beskrivningen, åh vilken bra låt det här är!, kollade på folket, tittade på maskinen, och tillslut tog jag fram en stång, hakade i och satte mig. Men va fan! Vad är det här för bengrej? Är det för att jag ska vara still med benen? Ja, säkert. Satte mig och började dra. Hade ju sett på bilden, och från brors beskrivning, att den skulle ta på ryggen. Ja, inte min rygg var det i alla fall. Det gjorde mest ont i armarna.  Så lyckades jag ännu en gång kolla runt på alla killar som just idag hade attityden "kolla vad stark jag är, kolla vad snygg jag är, och kolla hur mycket jag kan lyfta"  Rakt fram fanns det en, ja, jag vet inte vad det var. Jag trodde att det var en ställning där man hängde vikter på. Så kommer det en....man... gubbe... nä, man. Han lägger på en vikt, går runt och sätter sig och börjar dra. Jag bara gapade med min stängda mun! Var det där en träningsmaskin!?! Starka armar hade han, typ som alla tecknade killar i Disneyfilmerna, och såg ut att ha minst ett ton på varje arm. Åh, herregud!

Ja, men när jag gjort de där övningarna så tänkte jag göra rygglyft och blev plötsligt så osäker igen och bara tittade på den där lilla saken och gick ut. Nej, det går faan inte! Jag har ju sett den där lilla saken förut och gjort rygglyft förut på, men helt plötsligt visste jag inte om det var  rätt. Nä, och när Jessica har det humöret, det självförtroendet och den attityden, då är det bara att ge upp. För det blir inte bättre om hon inte får gapa, skrika och grina lite först, och jag hade verkligen ingen lust att visa den sidan för alla. Så jag tog bussen hem. Väl hemma fick J en liten utskällning för att jag var på dåligt humör och jag berättade hur kass jag är, att jag inte kan nåt och helvete, helvete, helvete! Ja, sen när jag sagt det där, då var ju allt lugnt. Då hade jag egentligen lika gärna kunnat åka tillbaka och träna igen.
Hej, jag heter Jessica och jag har inget tålamod!!

Nu har jag pratat med min bror om de övningarna som jag gjorde, fått lite tips och förhoppningsvis har jag fått någon att följa med mig nästa gång som kan hjälpa mig lite. Jag behöver inte ha en stor kunskap, utan bara ett stöd, nån att prata med, nån att diskutera med. Det är allt jag begär. För sen när jag väl vet hur jag ska göra, så kommer det att gå av bara farten.

Kollade lite på nätet på vissa övningar och hittade den HÄR. Om han hade stått bredvid mig när jag gjorde mina latsdrag så hade han skrattat åt mig, men jag hade varit tacksam för all hjälp. Otroligt bra beskrivning på vad du ska göra och inte göra. Jag ska försöka leta fram mer sånt, man lär sig mycket!

Nu ligger jag i sängen, tycker en aning synd om mig själv och äter choklad. På fredag tänker jag träna igen, och den här gången ska jag vara påläst och göra mitt bästa. Punkt.

Att få allting behöver inte nödvändigtvis innebära att man får allting genast
                                                                                                                         - Okänd


Med tålamod kan man alltid lära sig att stå ut med motgångar - andras, menar jag. 
                                                                                                                         - Mark Twain

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag brukar köra lite styrka. Kör oftast cirkelträningen, tycker den är okej att börja med. Säg till om du vill sällskapa på den någon dag!

//Maria S