6 juni 2012

Dag 149 - Styrketräning dag 2

Ni vet de där musklerna som man ibland hittar vid träning som man inte visste att man hade? Jag har precis hittat dom!!! Helvete vilken värk jag har!

Bestämde mig för att göra ett nytt försök på gymmet på min lediga dag. Jag kollade på alla filmklipp och tips jag kunde hitta på nätet, och bestämde mig för att jag skulle klara detta!

Jag började med lite uppvärmning på löpbandet, men jag gick. Gick sedan på övervåningen och gjorde benböj. Rak i ryggen, spände magen och började. Kändes ju helt ok, inga problem och inte speciellt jobbigt heller! Men sen, 5 minuter efter... Jag skulle göra utfall. Jag verkligen hatar utfall, men jag bestämde mig ändå för att göra dom, det är ju ändå en bra övning. Men det gick bara inte. Försökte göra 10 första gången, gjorde superont och kunde väl göra ca 7. Vilade en stund, och skulle försöka igen, men jag kunde knappt göra en, jag hade sååå ont i mina ben. Nä, benen måste vila, annars går det inte.

Fortsatte mitt pass efter det schema jag fått. Benlyft, hantelpress, pullover med hantel och armhävningar. Benlyften gick jättebra och det tog ordentligt på magen! Den övningen gillade jag! Vanliga sit ups är inget jag gillar, de gör mest ont i halsen, då jag inte har några magmuskler och jag drar mig upp med nacken, hals och armar och ont i svanken, så benlyft är nåt jag starkt rekomenderar! 
Därefter skulle jag göra de jag fasade för, ungefär lika mycket som utfall; armhävningar. Jag är så svag i mina armar och jag orkar verkligen inte med att trycka upp min kropp. Min vänstra handled säger även ifrån vissa gånger då jag har en förträngning där senan går, så jag brukar verkligen undvika armhävningar. Det är så pinsamt att jag inte orkar med min egen kropp. Men nu ska ni få höra! Jag har gjort armhävningar!!! Jag gjorde 22 av 30 st!!! J rekomenderade att jag använde hjälpmedel, två st ställningar, handtag. Ni vet säkert vilka jag menar, de här och det gick sååååå bra! Jag orkade! Det blev en helt annan sak än att göra det med mina händer på marken. Kanske är fusk, jag vet inte, men det funkade så jävla bra och jag är så stolt över mig själv!

När jag skulle göra hantelpress och pullover med hantel så fanns det bara 1 kg och 3 kg. Jag ville ha två, men hittade de inte någonstans. Så jag började gå ner för trappen. Oj, oj oj, jag höll inte på att ta mig ner! Det gjorde såå ont! Lyckades tillslut ta mig ner, upp igen och hittade hantlarna på 2 kg uppe, men bestämde mig sen för att ta 1 kg. Kanske lite för lätt, men jag har inte tränat på evigheter, och inte gjort övningen tidigare så bättre att börja lätt tyckte jag. Fortsatte med 1 kg när jag gjorde pullover med hantel också.
Strechade och sen så skulle jag ner för trappen igen. Huvva, ont ont ont men jag tog mig ner. Tog en liten promenad på löpbandet igen för att värma benen lite, men det blev inte så mycket bättre.

Så nu går jag som en gammal 90 åring. =) Jag hoppas att det går över snart, ska strecha lite mer nu och gå och duscha.

Jag är i alla fall jätteglad att jag tog mig iväg och tränade. Att jag puschar på mig själv att jag ska och kan klara det här! Det känns så mycket bättre nu att sitta i soffan och se Greys ikväll! =)

Byyyyyyye!!


2 kommentarer:

Lindha sa...

Duktig du är gumman!! :)
Kram

Mamma sa...

Det här var rolig läsning, dels att du skriver så roligt (med undantag av vissa ofta återkommande ord) dels för att jag är djupt imponerad av hur du kämpar, du kan vara stolt över dig själv! Att komma till ett gym och inte veta hur man skall göra med maskinerna är precis vad som avhåller mig från att ens kliva innanför dörren på ett sånt ställe.
Det där med benlyft är något jag borde ta mig an, magmuskler är något som försvunnit helt från min kropp:-).
Kram