18 apr. 2013

Välkommen igen!

Ja, men välkommen tillbaka igen! Det var ett tag sen. Jag känner att det är dags att börja blogga igen, jag har så mycket som jag vill berätta. Jag har tänkt att skriva tidigare, men tiden har liksom inte funnits till. Jag ska försöka bättra mig nu, men det blir inte ett inlägg varje dag, det kommer jag inte att hinna, men fler än det senaste halvåret iallafall.

Jag har börjat om på ruta ett igen. Det blev alldeles för mycket skräpmat, dricka, ostkrokar och väldigt mycket soffhäng och jag kände att jag bara var trött och slö hela tiden och kläderna satt så hemskt på mig, jag ville inte ens se mig själv i spegeln. Så jag bestämde mig att nu får det fan vara bra! Igen!
Söndagen den 6 januari 2013 tog jag mitt sista glas cola och jag har inte druckit cola sen dess. Jag har heller inte ätit en hämtpizza eller hamburgare. Den söndagen hällde jag verkligen i mig cola för jag visste att jag inte skulle få dricka det på minst tre månader. Jag drack så mycket cola den dagen att när kvällen kom var jag så less på cola, men tog ett sista glas innan jag gick och la mig bara för att.
Eftersom jag inte har druckit cola, inte ätit hamburgare eller pizza, ätit bättre mat med mer grönsaker så har det resulterat i - 5 kg och - 5 cm runt midjan. Det är långt ifrån vad jag hade tänkt mig vid den här tidpunkten  men det är härligt att se att det börjar ge resultat! Mitt startmål var - 10 kg så då är det ju 5 kg kvar, men jag kan nog gå ner mer. Stolt är jag iallafall över mig själv, jag trodde inte att jag någonsin skulle lyckas!

I januari gjorde jag ett träningsschema som jag satte upp på kylskåpet. På det schemat hade jag en sak varje dag förutom lördag då jag hade vilodag.
Det blev 3 pass i veckan på gym och 3 dagar med pw (powerwalk), benböj och utfall. Vissa dagar fick jag helt enkelt skippa pw eftersom det blev alldeles för kallt ute, men jag höll ändå schemat så gott jag kunde.

I februari körde jag på likadant. 3 pass i veckan och pw. Ibland blev det 4 pass i veckan.

När mars kom kände jag att det var dags att trappa upp tempot lite. Jag provade på att köra Core på onsdagar och Body Pump på måndag och fredag plus de 3 andra passen. Core trodde jag skulle vara tråkigt och omotiverande då jag provat på det tidigare, men jag tycker att det är ett bra pass som verkligen hjälper till med min hållning och mage.
Första gången jag körde Body Pump gick sådär. Jag hade haft Step innan och var ganska slut. Ställde mig längst bak som jag alltid gör på nya pass för att ha överblick på alla andra samt tränaren. Kollade på mig själv i spegeln och det såg ju inte bra ut, men jag var där och provade, det var huvudsaken. Jag kände mig så osäker på hur man skulle göra, och innan man har kommit in i hur passet och övningarna ska vara känner man sig som en klumpeduns och vet inte hur nåt ska se ut eller vart det ska kännas.
En fredag provade jag Body Pump igen med en annan tränare. Nu hade jag gett mig satan på att jag skulle göra det ordentligt. Jag stod en bit från spegeln, stannade upp flera gånger för att rätta till min hållning och kolla så att jag gjorde övningen rätt men kämpade på riktigt hårt. När passet var över, var jag helt slut men så otroligt stolt över mig själv. Jag klappade mig själv ordentligt på axeln, jag hade ju klarat mig igenom det galant!

Sen kom den där jävla förkylningen och förstörde allt! Under de här 3 månaderna har jag varit sjuk 2 gånger tidigare. En på grund av konstig smärta på höger sida i ljumsken (inte blindtarmen) och en gång på grund av magsjuka. Jag trodde verkligen att jag hade varit sjuk klart, men så var det tydligen inte. Sist jag var såhär förkyld så var det när jag började på mitt jobb 2009. Det kanske inte var så konstigt att jag blev förkyld, min kropp var nog tvungen att säga ifrån men jag blev så besviken. Innan förkylningen hade jag gjort 4 pass på 3 dagar, vilade en dag, åkte skidor 3 dagar och därefter blev det 6 pass på 5 dagar, vilade två dagar och sen dubbelpass på måndagen. När tisdagen kom var jag så täppt i näsan och sen var det kört.

Nu är förkylningen över och jag körde Step idag och det var så skönt! Min kropp behövde verkligen det. Vill egentligen gå på Body Pump imorrn men det är fullbokat och jag ska passa på att städa medans J är på killkväll. Nästa vecka blir det fullt ös igen. 6 pass på 5 dagar blir det, kanske till och med lite pw nu när våren kommer.

Nu måste jag ta och avsluta, mina ögon går i kors. Sov lite inatt och trött efter träningen.
Det blev ett litet inlägg idag och fick inte ut allt jag ville säga, men jag får fortsätta senare. Jag orkar verkligen inte mer nu.

Till Sara: Jag tycker att det är så tråkigt att vi bor så långt ifrån varann, jobbar på så olika tider och har så olika liv, det hade varit så roligt att träna med dig! Du är den av mina vänner som har samma mål som mig, tränar ungefär lika som mig och verkligen vill något med din träning.
Du är så otroligt duktig som lyckas med din träning trots dina förkylningar och familjeliv! Kämpa på, du kommer att nå dit du vill snart!

Gonatt på er alla! Vi hörs snart igen!


1 kommentar:

Sara sa...

Åh, tack Jessica! Hade gärna tränat tillsammans med dig och tror du har helt rätt i att vi vill ungefär samma saker med vår träning. Och jag tycker att du är riktigt duktig, hade ingen aning om att du tränat så mycket som du gjort den sista tiden. Men nu när bloggen kommer igång igen så ser jag att jag kommer bli väldigt inspirerad av dig och hoppas på tips på övningar och andra saker som du tycker är bra!

Kram till dig!!